Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.

Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)

[es] :: Linux desktop okruženja :: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)

Strane: 1 2 3 4 5 ... Dalje > >>

[ Pregleda: 83540 | Odgovora: 273 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Autor

Pretraga teme: Traži
Markiranje Štampanje RSS

R A V E N
Mirza Beglerović Raven
Tuzla

Član broj: 36142
Poruke: 1629
SE400.PPPoE-2962.sa.bih.net.ba.

Sajt: NietzscheSource.Org

+101 Profil

icon Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 04:20 - pre 98 meseci
Why Linux has Failed on the Desktop - (arhivirano)

5 things Linux needs to do to become more popular - (arhivirano)

I najdetaljnije: Major Linux Problems on the Desktop or Why Linux is not (yet) Ready for the Desktop, 2016 edition - (arhivirano)

[Ovu poruku je menjao R A V E N dana 29.02.2016. u 05:48 GMT+1]

Odgovor na temu

Thetaworld
General Partner
RCD usluge

Član broj: 2317
Poruke: 520

Sajt: www.rcdusluge.com

+60 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 08:26 - pre 98 meseci
Evo, 17 godina na GNU/Linuxu, pa imam subjektivno mišljenje da je vrlo uspio na desktopu i to još onda na samom početku. Windows nije bio u stanju tada, 1999. godine, da skupi bazu podataka sa Interneta, kočio se, kvario se, baze podataka su više puta pukle, a Internet račun je skočio na preko 500 DM. GNU/Linux je bio riješenje i drastično je smanjio sve troškove korištenja software-a i Interneta. Za mene je uspio.

A, onda dođu statistike na Internetu, poređenje slobodnog software-a kao što je GNU/Linux sa komercijalnim verzijama Windows-a ili sa komercijalnim guranjem MacOS i drugih Apple proizvoda -- nema smisla.

Jer GNU/Linux ne pravi jedna firma niti se ta jedna firma, koja ionako ne postoji, ne takmiči ni s kim da zauzme Desktop. Već se nudi slobodan softver, onima koji žele da ga koriste. Takva poređenja prave firme sa svojim ciljevima i individue kao Artem S. Tashkinov, koji u stvari nisu ni bili Linux korisnici. Mislim, ako sam Windows korisnik, a bio sam, dobro sam se trudio da mi sistem radi kako treba i naravno da sam morao i da učim i da se trudim. Ista je stvar i danas za Windows i Linux korisnike, Mac, pa svi se moraju truditi oko sitnica. Razlika je samo što Mac i Windows operativne sisteme popravljaju firme, dok GNU/Linux popravljaju pojedinačni programeri. Programeri koje se može kontaktirati obično u roku od sat vremena, koji ne traže baš ništa da bi popravili nešto u sistemu. Ako se mene pita, GNU/Linux je uspio i na Desktopu, ali ja gledam na uspjeh na drugačiji način.

Uspjeh je ogroman, jer GNU/Linux nudi slobode korisnicima:

- slobodu da pokreću programe kako žele, za bilo koju svrhu, privatnu, komercijalnu, čak i terorističku (ne odobravam, ali tu je sloboda),
- slobodu da prouče programe i da vide kako ti programi rade, da ih promijene za vlastite promjene, da imaju izvorni kod tih programa,
- slobodu da predaju kopije tih programa bilo kome, da bi pomogli svojim bližnjima, slobodu da naplate te kopije ili da ih predaju besplatno,
- slobodu da poboljšaju te programe sa GNU/Linuxa, tako da cijela GNU/Linux zajednica ima koristi od toga. Pristup izvornom kodu je preduslov za tako nešto.

Ja razumijem da se gospodin Artem S. Tashkinov razočarao jer mu nije radila koja grafička kartica, a i zato jer ima svoje komercijalne interese koje ne može da zadovolji GNU/Linux-om. Jer taj čovjek očekuje da mu zajednica koja nešto daje besplatno mora sve napraviti savršeno. A, to je kako znamo i te kako nemoguće u praktičnom životu. GNU/Linux nije tu da se poredi da li je bolji ili nije bolji od nečega drugog, jer ko želi to drugo, neka to kupi i koristi.

GNU/Linux je tu da ponudi svima prijateljsko i slobodno riješenje pri korištenju softvera, da dadne slobode korisnicima da koriste softver kako žele i da taj softver mijenjaju i daju ga drugima po želji. U tom smislu je GNU/Linux pobijedio apsolutno u svim pogledima. Jer ne postoji Windows operativni sistem koji nudi takve slobode.

Odgovor na temu

calexx

SuperModerator
Član broj: 71794
Poruke: 20046

+1651 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 08:58 - pre 98 meseci
Ja sam početkom ovog veka/milenijuma bezuspešno pokušavao da pređem na linux jer je važilo mnogo toga iz ovih primera i ipak mislim da tada desktop nije bio dobro rešen. Pre 5-6 godina sam se malo više zainteresovao a to se poklopilo sa rešavanjem nekih problema sa kojima sam se susretao a koji tada nisu radili i polako sam priučio da ga koristim.

Primeri u ovim tekstovima i mogu i ne moraju da budu važni. Naravno da Gimp nije PhotoShop ali je poređenje sa Ferarijem/Fordom glupo. Šta, Ferari može da razvije ... šta znam, 300km/s a Ford samo 200 i tu je prednost? Pa PhotoShop/MS Office 99% ljudi koristi sa <5% njihovih mogućnosti. Naravno, 1% korisnika neće moći da radi na Gimpu ali to nije presudno. Ostaje pitanje igrica ali se nadam da namena i korišćenje kompa nije samo za klince i one koji se tako osećaju. Dobro, ja igram jednu jedinu igricu i povremeno restartujem na windows i eto i od njega neke koristi. ;)

Slažem se da ima previše linuxa ali je to ipak nijansa, realno ih ima oko desetak sa gomilom takoreći klonova a većina ima različita okruženja što je za mene feature a ne bug. Šta, Mint KDE i Kubuntu ili Ubuntu Mate i Mint Mate su različiti linuxi?

Prema onome koliko znam o desktop korišćenju u okolini, većina korisnika ne bi imala nikakav problem uz linux ako ne igraju igrice ili koriste neke posebne programe (tipa Corel) koje ne mogu da zamene sličnim. Drugaru koji je običan korisnik i povremeno me pozove zbog nekog jednostavnog problema sam i u radnji i kući instalirao linux, par godina nije otvorio pendžere a i njegova žena kući nema pojma kako se zove OS, radi isto kao i onaj pre. Jedino se čudi što više ne pominjemo viruse. ;) Tu je možda i odgovor, oni imaju koga da pozovu kad se pojavi problem dok ogromna većina ima komšijinog malog koji je najveći stručnjak za windows u okolini i onda od toga zavise.

Terminal. Šta, neko će da mi kaže da je lakše da otvaram gui update manager i proverim šta ima novo ili da u terminalu otkucam yaourt -Syua? Koja je alternativa za windows komandu slmgr /rearm?

Internet, mlatimudija, nekoliko programa koje svi koriste ... mnogo lakše na linuxu. Evo, windows nema u startu drajvere za wireless ni u kompu ni na laptopu pa ako nemam neku drugu vezu (a nisam siguran ni za drajvere za mrežnu) onda je pitanje kako ih dovući. Linux u live ima sve to. TV kartica koju imam uopšte nema x64 drajvere za windows, sreća pa je tu DScaller. Na linuxu bez ikakvih problema odmah radi.

Detalja za i protiv ima mnogo, a koji će da prevagnu često zavisi od konkretnog hardvera. Baš za wireless karticu u kompu jednostavno nema drajvera za windows 10 i morao sam da idem daleko da to rešim.

Odgovor na temu

plus_minus

Član broj: 289459
Poruke: 2242
*.dynamic.isp.telekom.rs.

Sajt: https://hardcoder.xyz

+2247 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 09:05 - pre 98 meseci
Citat:
Terminal. Šta, neko će da mi kaže da je lakše da otvaram gui update manager i proverim šta ima novo ili da u terminalu otkucam yaourt -Syua?

Opet calexx imaš nešto protivu konzole...
Bre ..

curl wttr.in/nis

Pa zar nije najboljša? D:

E sad.. nis nije ni naissus a neće ni sa Niš, dok ostale gradove hoće.. češ, češ .. :S
about:networking

Odgovor na temu

Thetaworld
General Partner
RCD usluge

Član broj: 2317
Poruke: 520
Via: [es] mailing liste

Sajt: www.rcdusluge.com

+60 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 09:13 - pre 98 meseci
On Mon, Feb 29, 2016 at 09:58:50AM +0100, calexx wrote:
> Primeri u ovim tekstovima i mogu i ne moraju da budu važni. Naravno da
> Gimp nije PhotoShop ali je poređenje sa Ferarijem/Fordom glupo. Šta,

Gimp je GNU Image Manipulation Program. GNU je slobodan softver sa
svojim principima koji se ne slažu sa Photoshopom.

Gimp nikad nije bio zamišljen da se poredi sa Photoshopm. Gimp je
slobodan softver, to je svrha sasvim drugačija od onoga što zamišljaš u
tom poređenju. Tako ne vidim kako i zašto porediti dva softvera, koja su
u sasvim različitim svijetovima.

Da li se može uzeti Photoshop za $650 i onda ga prodati nekom drugome,
zakonito za $1000? Ili za $10? Ne može, ne može se ni zakonito ni
besplatno kopirati.

Gimp je tu da se dijeli sa prijateljima, rodbinom, poslovnim
partnerima, da se koristi softver koji se može, ali ne mora da platiti.
Većina ljudi ga ne plaća, ali ga nije zabranjeno prodavati.

Gimp tako nije ni Ferari niti Ford. Gimp je plaža i obala koju ne
plaćaš i na kojoj uživaš, jer si tu i jer imaš tu slobodu.

Na žalost mnogi GNU/Linux korisnici ne znaju šta imaju i šta su dobili.
Ne razumiju slobodu korištenja softvera. Sloboda ne znači da je
besplatno. Iako je većinom besplatno. Sloboda je da se softver smije i
može dalje kopirati zakonito, da se softver smije mijenjati po želji,
poboljšavati. U tom je GNU/Linux neusporediv.

[Ovu poruku je menjao Thetaworld dana 29.02.2016. u 10:36 GMT+1]

Odgovor na temu

zus
marketing

Član broj: 41900
Poruke: 354
95.180.72.*

Sajt: www.sr.wikipedia.org

+20 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 09:26 - pre 98 meseci
Citat:
calexx:
Terminal. Šta, neko će da mi kaže da je lakše da otvaram gui update manager i proverim šta ima novo ili da u terminalu otkucam yaourt -Syua? Koja je alternativa za windows komandu slmgr /rearm?

Da, samo posle ove komande ako pritisnes Y može da se desi da dobiješ "crni ekran sa nekim belim slovima". :))))

Mislim da su igrice osnovni razlog zašto ga nema više na kućnim račenarima.
Juce je proslost.....
Sadasnjica je tajna.....
Sutrasnjica je poklon

Odgovor na temu

calexx

SuperModerator
Član broj: 71794
Poruke: 20046

+1651 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 10:09 - pre 98 meseci
Citat:
plus_minus: Opet calexx imaš nešto protivu konzole...
Bre ..
Kojim jezikom da pišem da bi me razumeo? ;)
Citat:
plus_minus: E sad.. nis nije ni naissus a neće ni sa Niš, dok ostale gradove hoće.. češ, češ .. :S
Ja sam blokirao.
Citat:
Thetaworld: Gimp nikad nije bio zamišljen da se poredi sa Photoshopm. Gimp je
slobodan softver, to je svrha sasvim drugačija od onoga što zamišljaš u
tom poređenju. Tako ne vidim kako i zašto porediti dva softvera, koja su
u sasvim različitim svijetovima.
Poređeni su u navedenim tekstovima na ovaj način. Kako god, to što je Gimp besplatan je prednost ali moraju da se porede. Namena im je ista, obrada slika i po meni Gimp završava posao za 99% normalnih korisnika kojima nije osnovni posao baš to.
Ako se gleda na taj način, onda nema mesta poređenju jednog OS i programa koji se uglavnom plaćaju sa drugim koji su besplatni.
Ja koristim Gimp kad imam vremena i malo posla ali ako moram nešto mnogo za kratko vreme, palim PhotoShop pošto sam njega duže koristio i sve lakše uradim. Vremenom ću da naučim i ostanem na Gimpu.
Citat:
zus: Da, samo posle ove komande ako pritisnes Y može da se desi da dobiješ "crni ekran sa nekim belim slovima". :))))

Mislim da su igrice osnovni razlog zašto ga nema više na kućnim račenarima.
Posle koje komande? Mada posle obe izlaze neka bela slova.

Igrice samo pokazuju da u kućnim uslovima deca imaju prioritet jer roditelji najčešće koriste svaku priliku da ne moraju da rade na kompu, osim ako se time bave. Možda je rešenje jedan komp za igre ili neka konzola a onda linux za normalnu upotrebu. Samo da se nađe komšijin mali koji će da bude F1 i nema problema.

Odgovor na temu

zus
marketing

Član broj: 41900
Poruke: 354
95.180.72.*

Sajt: www.sr.wikipedia.org

+20 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 14:52 - pre 98 meseci
Citat:
calexx:
Posle koje komande? Mada posle obe izlaze neka bela slova

Posle yaourt -Syua (upgrade, zna arch da zaštuca) ;)
Juce je proslost.....
Sadasnjica je tajna.....
Sutrasnjica je poklon

Odgovor na temu

R A V E N
Mirza Beglerović Raven
Tuzla

Član broj: 36142
Poruke: 1629
37.203.104.248

Sajt: NietzscheSource.Org

+101 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 17:33 - pre 98 meseci
Nije pomenut ni psihološko-socijalni razlog koji glasi "Vidi svi imaju to, hoću i ja tako!". Windows-i su bili u pravo vrijeme na pravom mjestu, pa se ta sniježna kugla zarolala i danas ih svi koriste po inerciji.

Odgovor na temu

Thetaworld
General Partner
RCD usluge

Član broj: 2317
Poruke: 520

Sajt: www.rcdusluge.com

+60 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 17:48 - pre 98 meseci
Citat:
Nije pomenut ni psihološko-socijalni razlog koji glasi "Vidi svi imaju to, hoću i ja tako!". Windows-i su bili u pravo vrijeme na pravom mjestu, pa se ta sniježna kugla zarolala i danas ih svi koriste po inerciji.

Na prvi pogled možda da, ali to je sve bio plaćeni marketing da se ljudi zapale, jer bez marketinga, ne ide. Windows je reklamiran po hotelima i ispod jastuka, prije nego što je bio objavljen, samo da bi se sabotirao Apple proizvod. Postoje stabilni operativni sistemi koje niko ne zna, pa su opet bolji. Koriste ih samo odabrane firme ili naučne ustanove. Poenta GNU Linuxa i jeste ta, da svako može da bira za sebe šta mu treba. Dok god čovjek koristi samo Windows i ne zna ništa drugo, to je jedan običan robot u labirintu skoro bez izlaza, ali koji smatra da se nalazi u raju. I ne zna da postoji sloboda.

Odgovor na temu

calexx

SuperModerator
Član broj: 71794
Poruke: 20046

+1651 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 18:48 - pre 98 meseci
Citat:
zus: Posle yaourt -Syua (upgrade, zna arch da zaštuca) ;)
Jedino ako je bilo neke duže pauze pa se promene zavisnosti pa mora da se krpi. Ako se radi redovno, 99% nema problema ali ima belih slova u crnom prozoru.

Kod mene je trenutni problem što je Arči RR i automatski bi trebalo da pređe na Plazmu a meni se ona ič ne sviđa. Pošto je KDE4 praktično van priče, počinje pomalo svuda da brlja i ja sam u dilemi da odustanem od njega. Sutra dolazi martovska verzija i probam, ako ne bude bolje, Kubuntu mi je uvek pri ruci i šanse da pređem na njega su 80% ... Windows tu ima 0% šanse, osim što ostaje da se nađe tu i tamo.

Odgovor na temu

Thetaworld
General Partner
RCD usluge

Član broj: 2317
Poruke: 520

Sajt: www.rcdusluge.com

+60 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 19:18 - pre 98 meseci
Jednom sam testirao brzine izvođenja programa na Gnome, KDE, pa kad sam vidio da je to sve nebuloza po tom pitanju, da, apsolutna nebuloza, ne pada mi na pamet da koristim ta takozvana "okruženja". Jedino okruženje koje koristim je ekstremno brzo i zove se IceWM:

IceWM Desktop

Odgovor na temu

plus_minus

Član broj: 289459
Poruke: 2242
*.dynamic.isp.telekom.rs.

Sajt: https://hardcoder.xyz

+2247 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 19:27 - pre 98 meseci
Gnome, da. Puž. Jadno. KDE? Zavisi. Kombinacija KDE-a i openbox-a (openbox-kde-session) umesto kwin-a, e to nije za potcenjivanje ni malo. Inače moj trenutni setup.
A ako su ti performanse i brzina odziva na prvom mestu, ne znam zašto se ne družiš sa Awesome .. ?
Nije GUI/DE neg' je GUI/WM, ali brže od toga nema.
about:networking

Odgovor na temu

bachi
Vladimir Vučićević
System administrator
Beograd, Srbija

Član broj: 17912
Poruke: 5316

Sajt: www.bachi.in.rs

+2826 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 19:48 - pre 98 meseci
Mene ubi ovaj Xubuntu sa zakrpama, svako dan mi izlazi da instaliram iako sam naznačio više puta da me ne smara sa tim. :(

Posle jednog ažuriranja qBittorren je prestao da mu radio GUI, a posle drugog dns secondary reverse zona više nije htela da radi i tako...
... Vladimir Vučićević aka. Bachi
~~~ www.bachi.in.rs <<<<>>>> [email protected]

Odgovor na temu

plus_minus

Član broj: 289459
Poruke: 2242
*.dynamic.isp.telekom.rs.

Sajt: https://hardcoder.xyz

+2247 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)29.02.2016. u 20:03 - pre 98 meseci
^^ Čini mi se da sam te smarao jedno vreme da lepo zabatališ ubuntu i da počastiš taj tvoj notebook sa izvornim, normalnim debianom ili fedorom, kako dolikuje, ti nisi hteo. Eto.
about:networking

Odgovor na temu

malisha
Dragan Lukic
Novi Sad

Član broj: 2019
Poruke: 676
*.snp.org.rs.

+7 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)01.03.2016. u 08:42 - pre 98 meseci
Zašto Linux nije zaživeo na desktopima....

Razlog je jednostavan, ukoliko daš mogućnost izbora, 98,5% upitanih ne bi ni za živu glavu menjali ono što trenutno koriste... pa makar to bio Win 3.1.1.

Zašto?
Prvo i osnovno strah od promena.
Drugo i čak možda i finalno, lenjost... neće da uče ama baš ništa novo.

E ako nemaju izbora, priča je još gora

Jer ako im se i "podmetne" Linux.... onda im svaka, ama baš i najmanja moguća sitnica koja nije kao na ONOM smeta.... odma kukaju ne radi... ono neće... ovo nemože... ili drukčije rečeno sledi tihi pa i ne tako tihi bunt.

No to sa godinama polako prođe (govorim iz ličnog iskustva ) pa se i najveći buntovnici priuče onom neophodnom minimumu potrebnom za obavljanje posla.

Sa druge strane... meni je život lakši... jer od kad sam dobar deo klijentskih mašina prebacio na Linux... stvari jednostavno rade i najviše sam poziva imao oko podrške KAKO da se nešto uradi (pošto je jelte DRUGAČIJE) nego da nešto zaista ne radi. Dok sa preostalim Windows klijentima nije baš tako... mada je ukidanje admin privilegija značajno popravilo stanje
Registered Linux user #338733

Odgovor na temu

calexx

SuperModerator
Član broj: 71794
Poruke: 20046

+1651 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)01.03.2016. u 09:48 - pre 98 meseci
Da ponovim, ako neko ima volju i predznanje, nije teško da pređe. Ako neko nije takav, potreban je prijatelj koji će da pomogne kad je potrebno i opet se lako pređe. Oni koji znaju malo ili ništa i sa toliko će moći da koriste linux uz pomoć prijatelja.
Ako neko zna a neće ili ne zna i nema koga da ga ubedi i pomogne, od toga nema ništa. Bači spada u ove. ;)

Uvek ostaju oni koji se igraju ili koriste konkretne programe koji nemaju alternativu a moraju baš oni.

Odgovor na temu

Not now, John!

Član broj: 231
Poruke: 1318
*.teol.net.

+4 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)01.03.2016. u 11:21 - pre 98 meseci
I ja mogu reći da od 2000. više koristim Linux nego Windows. Najprije sam imao dual-boot Windows i Linux, a kasnije sam prešao gotovo potpuno na Linux (bar što se tiče mog ličnog računara i privatnih potreba). Mada, ne mogu reći da sa "prosječan" korisnik.

Međutim, znam mnoge osobe kojima je obim zadataka koje obavljaju na računaru takav da ne bi imali nikakvih problema prilikom prelaska na Linux. Kakav god problem da imaju, zvaće nekog drugog da im pomogne (tj. mene), tako da ne stoji argument da je jedan OS više "user-friendly" od ovog drugog. LibreOffice je dovoljno dobra zamjena za lične potrebe za gotovo sve kućne korisnike, GIMP/Inkscape je dovoljno dobra alternativa za PhotoShop/CorelDraw, KDEnlive dovoljno dobar za kućni video i sl. Za CAD DraftSight je dovoljno dobar. Gotovo svaki komercijalni program ima dovoljno dobru zamjenu za kućne primjene.

S druge strane, LibreOffice Calc još nije ni blizu Excel-a što se tiče poslovne primjene, DraftSight nije ni blizu AutoCAD-u, ni jedan integrisani mail klijent sa kalendarom, zadacima, kontaktima nije ni blizu Outlook-a što se tiče poslovne primjene.

Ovo govorim iz ličnog iskustva, pošto sam u bivšoj firmi koristio te programe. Npr. iako sam mrzio Outlook iz dna duše zbog njegove rigidnost (nemogućnost primjere shortcut-a, nemogućnost sinhronizacije sa CalDAV/CardDAV serverom, gotovo nikakve mogućnosti importa/exporta za druge mail klijente), shvatao sam da vjerovatno nema boljeg mail klijenta za poslovno okruženje. Način na koji je MS integrisao i uvezao sve te aplikacije, vjerovano puno olakšava rad u poslovnom okruženju. Kako se danas posao sve više nosi kući, a vjerovatno većini komplikuje život da kod kuće imaju nešto "isto, ali drugačije" i kad na sve to dodate igrice - odgovor se sam nameće. Problem nastaje i kad "average Joe" koji koristi Linux dobije dokument od drugara koji ima Windows, npr. neki Word-ov dokument, pa LibreOffice Writer ne prikaže taj dokument baš kako treba.

Jbga, MS je mašinerija i, ako ikad dođe u poziciju da izgubi značajan dio desktop tržišta, daće neki ogoljeni Windows i Office potpuno besplatno kućnim korisnicima samo da zadrži tu poziciju, tako da ne vidim neke značajne promjene u budućnosti.

Na kraju, ne vidim da ovako mali user-share uopšte šteti Linux-u. I sa tim malim procentom, slobodni softver ima dovoljno veliku bazu korisnika/programera da ide u korak sa vremenom. Vjerovatno taj procenat odgovara procentu "naprednih" korisnika među populacijom. :)
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."
- Douglas Adams

Odgovor na temu

vladared
Vladimir Crveni
Sistem Administrator
Novi Sad

Moderator
Član broj: 50291
Poruke: 1026
91.232.237.*

Sajt: www.itpoint.rs

+394 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)01.03.2016. u 13:15 - pre 98 meseci
Linux iz više razloga nije zaživeo na desktop računarima. Privi i osnovni koji je kumovao tome je ono što daje čar Linuxu sloboda i to iz više razloga. Prvi, koji se podvodi pod predrasudu je ako je dobar zašto je besplatan. No sa tim se može nekako i izboriti. Veći problem je što je sloboda iznjedrila veliki broj distribucija, različitih standarda itd... Ovo je kontraproduktivno ako želiš da privučeš nekog da pravi programe. Nije nemoguća misija, ali mnogo lakše je nekog navući da pravi program za operativni sistem ako ne mora svaku stavku pojedinčno da razvija da bi svuda lepo izgledala. Pa različiti package manageri, različite podrazumevane stvari... Sve to doprinosi da možda najvažnija populacija - programeri pomalo destimulisana od rada na ovom operativnom sistemu. Alata ozbiljnih ima, ali daleko je to od recimo jednog Windowsa. Možda jedno ako ovaj Embracodero nešto uradi (ako u međuvremenu nije uradio) i dozvoli razvoj aplikacija za Linux... Koliko je ovo bitno vidi se po Google-u, koji je pravu stvar uradio sa Androidom, gde gomila aplikacija je upravo ono što drži Android. Kad već pomenu programiranje, nepostoji jasna crta, vizija koja bi pomogla programeru da program koji pravi bude "dugovečan" (zato se recimo pojedini programi vezuju za Ubuntu LTS ili RedHat jer im je životni vek 3-7 godina, ali samo ako je odmah na startu je napravljen program), dosta često radikalni rezovi u samim okruženjima, ponekad i u samom kernelu prave nemogućnost normalnog funkcionisanja aplikacija, drivera itd. Qt5 jeste napravio radikalni rez kojim je po prvi put u skorijoj istoriji omogućio koliko toliko pristojnu podršku aplikacija napisanih u qt4, ali dokle videće se. Upravo ta razuđena vizija, gde puno kumuju i jako mnogo glava sa svojim viđenjima kako Linux treba da izgleda doprinosi posledicama.

I sada dolazimo do posledica. Malo igra, malo "ozbiljnih" programa zbog kojih bi Linux bio u primeni u profesionalnoj "kancelarijskoj" upotrebi, čime je relativno nepoznat za širu populaciju. Tu su naravno i igre, koje malo se malo bolje kotiraju na Linuxu nego pre recimo 5 godina, ali su još uvek daleko od Windowsa, a koje bi opet privukle mlađu populaciju i doprinele još većoj popularizaciji Linuxa.

Dakle nije upitanju Gimp, Libre Office, igre... Pitanje je mnogo složenije, da ne kažem razuđenije.

Odgovor na temu

Thetaworld
General Partner
RCD usluge

Član broj: 2317
Poruke: 520

Sajt: www.rcdusluge.com

+60 Profil

icon Re: Zašto Linux nikada nije uspio na desktop-u (detaljna i objektivna analiza)01.03.2016. u 13:45 - pre 98 meseci
Citat:
vladared: Linux iz više razloga nije zaživeo na desktop računarima. Privi i osnovni koji je kumovao tome je ono što daje čar Linuxu sloboda i to iz više razloga. Prvi, koji se podvodi pod predrasudu je ako je dobar zašto je besplatan. No sa tim se može nekako i izboriti. Veći problem je što je sloboda iznjedrila veliki broj distribucija, različitih standarda itd... Ovo je kontraproduktivno ako želiš da privučeš nekog da pravi programe.

Ne može biti "kontraproduktivno". Kome će biti "kontraproduktivno"? Ko želi da privuče nekoga? Svako radi za sebe, svaka firma i organizacija je odvojena za sebe i ima svoje ciljeve. Ne mogu se porediti kruške i mrkve, babe i žabe. Slobodan softver je tu da svako radi šta želi. Neko ga prodaje, neko zarađuje milione na njemu, neko ga prodaje kao uslužnu djelatnost. Ako neko želi da programira, koristiće mu da ima slobodan softver. Može da bira. Izbor ne može biti kontraproduktivan jednom programeru.

Predrasude su vrlo subjektivne. Možda su tvoje. Nisu moje. Nisam još čuo da neko kaže da što je GNU Linux besplatan, da onda ni ne vrijedi. Ne znam kako je moguće da 50,000 - 100,000 softverskih paketa ne vrijede. Koliko se softvera dobije u Windowsu? Za koliko para? Koliko se softvera dobije u prosječnoj GNU Linux distribuciji? Znači ko kaže da mu ne vrijedi, pa ne vrijedi mu, tako je za njega. Jer za njega nije takva vrijednost. Takvom čovjeku neće ionako ništa vrijediti. Vidio sam ljude koji ne vrednuju dijamante, pa ima ko vrednuje. Ne kupuje svako dijamante, nije za svakoga. Ne treba da bude za svakoga. Taman posla da se nudi nekome nešto na silu. Sloboda znači da svako bira za sebe i ima izbor života i aktivnosti.

GNU Linux je slobodan softver. To ne znači da je besplatan. Slobodan je. Može se prodavati. Ja sam sam kupio GNU Linux više puta. I jednom mi je u firmi Redhat bio poklonjen, jer sam ih promovirao. Slobodan softver ne znači da je besplatan. Ako je sofver slobodan, to znači postoji sloboda da svako napravi svoje verzije softvera. Tu slobodu nemaš u Windowsu. Operativni sistem je GNU. http://www.gnu.org Nije ga pisao Linus, već ga je pravilo cijelo društvo programera prije nego što je Linus napisao svoj Linux. Slobodan softver nije za ljude koji tu slobodu ne trebaju. Oni koji traže gotova riješenja bez razmišljanja i žele za to da plate, oni će to i dobiti i dobivaju. Oni koji traže slobodan softver, oni imaju GNU operativni sistem ili pogrešno nazivan "Linux". Linus je jedan od ljudi koji je pridružio svoj softver GNU operativnom sistemu. Bez GNU operativnog sistema, Linus nikad ne bi ponudio Linux da bude slobodan. Treba se dati zasluga onoj organizaciji koja je počela GNU operativni sistem, pogrešno nazivan "Linux": http://www.gnu.org/gnu/gnu-linux-faq.html

Još negdje 80-tih godina sam otišao u posjet vojnom sektoru Kosmos u Banja Luci, tamo smo se upoznali i kratko radili na Unix terminalima, a vidjeli smo Unix server u posebnoj prostoriji, izolovan, uzdignut radi poplave. Možda 10-20 terminala jer radilo odjednom na tom Unix serveru. Pad jednog terminala ili programa nije uzrokovao pad drugog terminala. Svako je za sebe mogao izvršavati programe. Meni je tada još 80-ih godina bilo jasno šta je Unix, iako nisam imao šansu za njegovo korištenje.

Kad je Windows kompletno potrošio moje pare, svojim kočenjem, tajnim kodovima, pa onda nakon 3 podrške kod Microsofta u Münchenu, kad su mi rekli da daljna pitanja moraju da se plate 800 njemačkih maraka, bilo mi je jasno da problemima nema kraja. Moje korištenje Windowsa je bilo profesionalno i u profesionalne svrhe. Platio sam ga pošteno možda i do 200 njemačkih maraka tada. Jednostavno nije radio kako treba. Kočio se. Očekivao sam podršku, nisam je dobio adekvatno.

Otišao sam 1999. u grad, kasno naveče, da dođem do biblioteke u Štutgartu, jer upravo tamo sam vidio da se prodaje i Unix na CD-u kao i GNU na CD-u. Nije mi bila jasna razlika, ali znao sam da je GNU operativni sistem bila alternativa tadašnjem Windowsu, jer sam tražio jednostavno multi-tasking opciju. Htjeo sam da mi programi rade paralelno, pa ako jedan i padne ili se zakoči, da ostali ostanu raditi, a ne da mi se cijeli sistem koči i smrzava. Zakasnio sam se u biblioteku koja je zatvorila, pa sam kupio Linux za oko 90 njemačkih maraka, zajedno sa knjigom korištenja. Pročitao sam i naučio sam cijelu knjigu. Bio je to RedHat Linux. Kopiran. Prodan. Slobodan softver. Čak nisam ni znao da je slobodan i da sam ga ja smio dalje kopirati, mijenjati. Meni je osnovno bilo da mogu lako da koristim programiranje i baze podataka.

Kernel Linux www.kernel.org NIJE operativni sistem, već dio operativnog sistema.

Odgovor na temu