Učenici trećih razreda osnovnih škola iz Moravskog, Beogradskog u Nišavskog okruga uspešniji su od ostalih u poznavanju matematike i srpskog jezika i književnosti. Njihovo znanje je više od našeg nacionalnog proseka, pokazalo je Nacionalno testiranje učenika trećeg razreda osnovne škole koje je obavio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja u saradnji s Ministarstvom prosvete i sporta, a uz podršku Svetske banke. Ovo istraživanje je obavljeno u maju 2004. godine, na uzorku od 5.275 đaka iz 122 škole u 25 okruga, čulo se juče u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja.
Utvrđeno je da natprosečno kvalitetne časove iz matematike održavaju predavači iz Nišavskog i Moravskog okruga, a nastava srpskog jezika na najvišem je nivou u Južnobanatskom, Sremskom i, opet, Moravskom okrugu. Stručnjaci iz Zavoda su istakli da se Nišavski okrug može pohvaliti visokim kvalitetom nastave, učenicima punim znanja i izjednačenim znanjem đaka različitog socijalnog stanja.
Utvrđeno je da znanje učenika, između ostalog, zavisi od materijalnog stanja njihovih roditelja. Tako u Borskom i Pčinjskom okrugu deca iz siromašnijih porodica u poznavanju matematike zaostaju za drugima za čitavu školsku godinu.
Ispitivana je razlika između dečaka i devojčica u poznavanju gradiva iz matematike i srpskog jezika. Jedino u Raškom okrugu su mlade dame ostvarile bolje rezultate na testovima iz matematike, dok su iz srpskog jezika bile bolje u čak dvanaest okruga.
Učenici iz gradskih škola u Južnobačkom regionu znaju mnogo bolje matematiku od njihovih vršnjaka na selu, a 90 odsto đaka romske nacionalnosti ni posle tri godine školovanja nema ni minimalna znanja iz ovog predmeta. Još više malih Roma, njih 95 odsto, nema predstavu o osnovnim pojmovima iz srpskog jezika i književnosti. U trećem razredu osnovne škole za ostalima zaostaju čak dve i po godine.
Deca izbeglica i raseljenih lica ne razlikuju se od drugih po uspehu iz matematike, dok su deca raseljenih lica pokazala slabije poznavanje srpskog jezika (verovatno zbog specifičnog dijalekta na Kosovu i Metohiji). Pored toga, znanje učenika mađarske nacionalnosti je nešto niže u odnosu na nacionalni prosek, ali je u skladu s rezultatima ostalih đaka u okrugu.
Ovo istraživanje je pokazalo da kvalitet nastave bolji u odeljenjima čije su prostorije dobro opremljene, u kojima nastavnici podučavaju decu kroz igru, kada predavači pohađaju seminare za stručno usavršavanje…
Takođe, zaključeno je da postoje velike razlike između ocena i znanja učenika. Neki školarci koji imaju dvojku iz matematike na testu su osvojili više od 500 poena, što je nacionalni prosek, dok su drugi imali tek oko 100 bodova.
Ovaj podatak je naročito značajan, jer prosečna ocena učenika može da bude presudna prilikom upisa u srednju školu. Rezultati su upućeni i direktorima škola u kojima je održano istraživanje, a trebalo bi da pomognu prilikom uvođenja standarda obrazovnih postignuća u školsku praksu.
J. Kisin
Quaerite et invenietis | Everything in life is Luck -- Donald Trump | http://www.akcenat.info | Momenat – Vaša instant doza vesti | Part Time Freelance Journalist